Cöllni de 9 metri este primul remorcher alimentat electric din portul Hamburg. Impreuna cu numeroasele nave de transport și de croazieră, acesta reprezintă un viitor cu emisii scăzute. Intregul transport pe uscat în orașul-port urmează să fie complet alimentat cu energie electrică până în 2030.
Pe o macara care se ridică deasupra cheiului, pescărușii țipă de parcă ar spune: „Uite-l pe Cöllni! Vino aici! Vino aici!” Este ora opt dimineața și șantierul naval von Cölln din cartierul Finkenwerder din Hamburg este plin de activitate: din mașinile de șlefuit zboară scântei și în aer se simte un ușor miros de vopsea. „În prezent pregătim feriboturile Elbe din Hamburg pentru sezonul de vară”, spune Jörg von Cölln, proprietarul șantierului naval care are un personal de zece angajați. Acest lucru este important deoarece feriboturile sunt o componentă cheie a rețelei de transport public din Hamburg.
Într-un oraș-port precum Hamburg, apa a modelat întotdeauna viața de zi cu zi și activitatea economică. Aici, revoluția mobilității are loc nu numai pe drumuri, ci și pe râul Elba, canale și căile navigabile interioare. Un remorcher mic, verde, ancorat la debarcaderul șantierului naval va conduce această transformare a portului Hamburg. Cöllni 1929 este prima barcă de lucru complet electrică din oraș. Acolo unde înainte un motor diesel producea zgomote și emita gaze de eșapament, sistemul electric de înaltă tensiune Torqeedo Deep Blue 100i emite acum un zumzet liniștit.
O soluție locală la o problemă globală
Transportul maritim global este responsabil pentru 3-6% din emisiile globale de CO2, o cifră în creștere, comparabilă cu sectorul aviației. Pe lângă aspectele legate de protecția climei, motoarele diesel ale navelor influențează și calitatea aerului în orașe precum Hamburg, o metropolă portuară cu o populație de 1,8 milioane de locuitori. Organizația germană de conservare a naturii NABU a arătat că gazele de eșapament ale navelor mari conțin între 250.000 și 400.000 de particule poluante la 1 cm3 de aer (2.500 este considerată o concentrație acceptabilă).
Prin lansarea planului climatic 2022, orașul din nordul Germaniei s-a angajat într-o strategie de reducere a climei și a poluării aerului de la navele de croazieră și containere, feribot, remorchere și aburi de excursie. Se preconizează că electrificarea transportului maritim interior va avea o contribuție decisivă la reducerea emisiilor de CO2 și la mutarea traficului de la rutier la cel feroviar. Toate cele 27 de feriboturi de pe Elbe, care transportă aproximativ 10 milioane de pasageri pe an, sunt încă alimentate cu motorină. Din cele 18 curse care transportă turiști peste Alster, doar două au sistem de propulsie electric.
Cöllni este un remorcher care funcționează în tandem cu alte bărci de lucru pentru a ajuta navele uriașe care transporta containere sau navele de croazieră să acosteze la chei. Sarcina necesită multă putere și o mare manevrabilitate – pe care Torqeedo Deep Blue le furnizează în mod fiabil. În viitor, ambarcațiunea, care are 9,15 metri lungime și 3,22 metri lățime, va funcționa pe lacul Alster din apropiere, remorcând feriboturi de pasageri, transportând unelte și materiale sau reparând poduri și digurile de pe apă.
Faptul că Cöllni poate face toate acestea fără a genera emisii de CO2 și zgomot este un pas major înainte. Cel mai bine vândut ziar din oraș a descris deja ambarcațiunea ca fiind „e-viitorul transportului maritim Alster și al portului”. În plus, o barcă de poliție alimentată de un motor electric Torqeedo s-a alăturat recent lui Cöllni pe căile navigabile din Hamburg. Orașul a decretat că transportul Alster ar trebui să fie complet fără emisii până în 2030. Iar primul pas a fost deja făcut.
Tradiția inovației
În salopeta și cămașa de pescar cu dungi albastru închis și alb, Jörg von Cölln este un adevărat original din Hamburg. El este a opta generație care conduce șantierul naval Finkenwerder, deținut de familie, care a fost fondat în 1767, cu multe decenii înainte de inventarea primului motor cu aburi sau diesel. Dar Jörg von Cölln nu se agață de trecut; el își conduce compania în viitor, demonstrând tuturor că până și un vechi „iron hog” – o barcă grea de lucru – poate fi alimentat cu baterie și energie curată.
Conversia de la motorul diesel la motorul electric a fost „destul de nespectaculoasă”, spune Jörg, și o spune ca pe un compliment. „Inginerul Torqeedo și oamenii noștri de la șantierul naval au lucrat foarte bine împreună”. În plus, barca transformată este mult mai ușoară și consumă mai puțină energie. „Proiectul arată că flotele existente de bărci de lucru pot fi convertite la acționări electrice fără probleme”, subliniază Matthias Schubert, director de vânzări comerciale al Torqeedo. „Ceea ce am învățat din această lucrare de reamenajare va ajuta la accelerarea acestui proces”.
În portul Hamburg, Cöllni acționează ca un cal de muncă și un ambasador pentru viitor. „Mulți reprezentanți ai altor companii au fost aici și au făcut un test drive”, spune Jörg. „Se întâmplă multe în acest sector, nu în ultimul rând pentru că mulți oameni așteaptă subvenții guvernamentale.” Printre cei care vin să afle mai multe se numără companiile de feribot, șantierele navale și operatorii specialiști de barje care întrețin poduri și conducte de gaz. Hamburg Lines Men (HLM), cea mai mare companie de acostare din Germania care deservește nave maritime de toate dimensiunile, dorește, de asemenea, să-l ducă pe Cöllni pentru un test de conducere. Era fara emisii de carbon se apropie rapid – și nimeni nu vrea să fie lăsat în urmă.
Un sistem de propulsie electric – superputerea invizibila
La prima vedere, Cöllni – cu coca sa de fier verde, cabina mică și echipamentul de remorcare pe punte – arată ca orice alt remorcher din portul Hamburg. Dar pornirea motorului nu produce vuietul familiar și norii de fum al motoarelor diesel. În schimb, Cöllni alunecă aproape fără zgomot în susul Finkenwerder Köhlfleet, liniștea întreruptă doar de ușor gâlgâit al elicei motorului.
Proprietarul șantierului naval în vârstă de 57 de ani o piloteaza pe Cöllni pe lângă portul cu rezervoarele și conductele sale mari – fara a avea nevoie de nimic acolo. „Am fost plăcut surprins de acest remorcher propulsat electric”, spune Jörg. S-a obișnuit repede cu computerul de bord care afișează nivelul de încărcare a bateriei. Și serviciul a fost, de asemenea, convingător. „Torqeedo este unic. Și poți oricând să apelezi pe cineva la telefon. Acesta este ceea ce îl face distractiv!” Pe Elba, care se varsă în Marea Nordului la aproximativ 100 km în aval de Hamburg, durata de funcționare a bateriei depinde de maree.
Într-o călătorie complet încărcată împotriva curentului, barca de lucru poate înainta incet, timp de două ore. Pe apele liniștite ale râului Alster, unde Cöllni va fi în curând desfășurat definitiv, limita de viteză este oricum de doar 8 km/h, iar puterea va fi suficient de ușor pentru o zi de muncă de remorcher și repararea docurilor din apă.
Un remorcher silentios, propulsat electric
Jörg von Cölln conduce barca între două nave containere uriașe. Manevrabilitatea, spune el, s-a îmbunătățit semnificativ prin trecerea la puterea electrică: „Puteți comuta mult mai repede de la viteza maximă la cea mică, iar motorul răspunde la apăsarea unui buton. Dacă nu ați experimentat-o singur, este greu de imaginat.”El demonstrează pe scurt pornirea turbo – iar Cöllni pornește cu abur, dar fără să emită deloc abur. Ține-te bine! Cine este de fapt obișnuit cu o asemenea putere fără zgomot? „Unitatea silențioasă, fără emisii, protejează oamenii, animalele și mediul în același timp”, spune Matthias Schubert de la Torqeedo. El vede aplicarea sa în principal în medii urbane și zone sensibile, de exemplu în canalele din interiorul orașului și în zonele ecologice din orașe puternic populate precum Amsterdam, Hamburg și Copenhaga.
Când Cöllni acostează la debarcaderul său, pescărușii țipă din nou, de data aceasta ca și cum ar fi vrut să ne ureze bun venit.
Sursa articolului: https://www.torqeedo.com.