Ce sunt anozii de sacrificiu si care este rolul lor

Ce sunt anozii de sacrificiu si care este rolul lor la bord

Una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă proprietarii de outboard este coroziunea iar cel mai bun (și cel mai simplu) mod de a preveni deteriorarea motorului bărcii dvs. este să îl protejați cu anozii de sacrificiu pentru motor.

Dacă sunteți nou în navigație sau tocmai v-ați cumpărat prima barcă, este posibil să nu fi auzit niciodata de “anozii de sacrificiu” pentru motoare.

Acest articol vă va ajuta să înțelegeți ce este un anod pentru motor (definiția, scopurile și funcțiile acestuia), cum funcționează și, în special, tipurile de anozi ce protejeaza de coroziune și sfaturi pentru înlocuirea lor.

Ce sunt anozii de sacrificiu pentru motorul outboard?

Deci, care este rolul unui anod intr-o barcă? Ce fac anozii? Unde sunt amplasați anozii pe un motor outboard?

Pe scurt, anozii pentru motoare de barca sunt piese metalice atașate la suportul de la pupa al motorului (sau sub placa de ventilație a motorului) pentru a proteja motorul de coroziune.

Anozii sunt mai “activi chimic” și se corodează mai repede, salvând, prin urmare, alte părți metalice scufundate în apă (de exemplu, elicea). De aceea, anozii pentru motor sunt numiți și “anozi de sacrificiu”.

Scopul și funcțiile anozilor pentru outboard sunt uneori mai mult decât de a oferi protecție.

Clapeta trim (trim tab), care este, de asemenea, un anod de zinc, este utilizată si pentru a compensa functionarea și cuplul elicei, făcând motorul mai ușor de directionat.

Ce sunt anozii de sacrificiu si care este rolul lor

Cum functioneaza anozii de sacrificiu pentru motorul outboard?

Primul lucru pe care trebuie să-l înțelegeți este coroziunea galvanică.

Când scufundați două metale diferite într-un electrolit (cum ar fi apa sărată), acesta devine o “baterie” care creaza un flux de curent între cele două metale.

Cele două metale diferite ocupa diferite pozitii in clasamentul rezistentei la coroziune:

  • Metal de bază (catod): metalul care este mai puțin rezistent la coroziune
  • Metal nobil (anod): metalul mai rezistent la coroziune.

Coroziunea galvanică are loc atunci când metalul de bază (catod) emite electroni catre metalul nobil (anod) pentru a forma curenții.

Pentru a contracara coroziunea galvanică, avem nevoie de un al treilea metal care este și mai puțin rezistent la coroziune. Acesta este un “anod de sacrificiu”. Când adăugăm anodul în circuit, acesta va renunța la electroni mai rapid decât celelalte metale pentru a preveni coroziunea.

Tipuri de anozi pentru motorul outboard

În general, anozii de sacrificiu pentru ambarcatiuni sunt disponibil în trei materiale: magneziu, aluminiu sau zinc.

S-ar putea să vă întrebați: care este mai bun anodul de zinc sau aluminiu? Raspuns, anod potrivit este determinat de tipul de apa pe navigheaza barca. Anozii de magneziu sunt recomandati pentru apa dulce, cei din aluminiu pentru apa salmastra iar anozii din zinc sunt recomandati pentru navigarea pe apa sarata.

Asadar, sunt utilizate diferite materiale pentru anozii de sacrificiu în funcție de tipul de apă dulce. Aceasta din motive întemeiate:

Zincul – este mai puțin agresiv, deci este perfect pentru apa sărată cu o rată de dizolvare mai lentă. Cu toate acestea, în apă dulce (care este un conductor mai sărac) nu ar fi suficient de agresiv pentru a se asigura că functioneaza ca anod in orice situatie.

Anozii de magneziu – sunt cei mai agresivi, așa că sunt grozavi în protejarea în apă dulce, dar ar funcționa atât de bine în apa sărată încât s-ar dizolva prea repede.

Aliajul de aluminiu – este undeva la mijloc; mai agresiv decât zincul și mai puțin agresiv decât magneziul. Acesta este motivul pentru care este perfect pentru utilizări in intinderi de apă salmastre.

Când se înlocuieste un anod de sacrificiu?

Anozii de sacrficiu trebuie sverificati și să înlocuiti periodic pentru a asigura o protecție eficientă. Asadar, când să se inlocuies anozii pentru bărci? Cât de des trebuie înlocuit un anod de sacrificiu? Cum știti când anodul trebuie înlocuit?

Anozii de sacrficiu trebuie sverificati și să înlocuiti periodic pentru a asigura o protecție eficientă. Asadar, când să se inlocuies anozii pentru bărci? Cât de des trebuie înlocuit un anod de sacrificiu? Cum știti când anodul trebuie înlocuit?

Inlocuirea unui anod depinde în esență de o serie de factori, inclusiv utilizarea, locația și materialul din care este fabricat anodului etc.

Deci, este mai bine să verificați manualul de utilizare (descărcare disponibil de obicei pe site-ul oficial al producatorului) și să vedeți ce arată manualul pentru înlocuirea anodului în termeni de ore.

De exemplu, ePropulsion vă cere să verificați sau să înlocuiți anozii externi la fiecare 200 de ore sau interval de 12 luni.

Asigurați-vă că faceți înlocuirea corectă cu metalele corecte (după cum este sugerat mai sus). Dacă nu sunteți sigur ce tipuri de anozi sunt utilizați, greutatea ar fi un indicator excelent.

În general, dacă anozii sunt grei (de exemplu, au aproximativ aceeași greutate cu oțelul), aceștia sunt probabil fabricati din zinc. Dacă sunt considerabili mai ușori decât oțelul (de exemplu, mai puțin de jumătate din greutate), atunci aveti anozi din aluminiu.

Cum se schimbă anozii de sacrificiu pentru motorul outboard?

Pașii de înlocuire a anodului motorului outboard pot fi diferiți in functie de producatorul motorului (Yamaha, Suzuki, Mercury, Honda etc.). Dacă doriți să efectuați o înlocuire fără griji, citiți întotdeauna manualele și urmați instrucțiunile de întreținere.

Unele mărci de renume oferă kituri de anozi pentru exterior (cu livrare în întreaga lume) pentru a vă facilita înlocuirea, inclusiv ePropulsion, Yamaha, Mercury și Suzuki.

De exemplu, aici puteți găsi o listă de anozi de sacrificiu pentru toate modelele de outboard ePropulsion.

Unii s-ar putea gândi la improvizatii DYI (precum razuirea) pentru a obtine un anod funcțional pentru motorul outboard. Acesta nu este o idee foarte buna.

Auteți vedea, anodul exterior nu este doar un simplu metal, ci este și folosit pentru a contrabalansa rotația elicei, astfel încât barca dvs. să inainteze drept inainte. Deci o bucata lipsă poate fi o problemă.

Costul unui anod de sacrificiu este scăzut. Merita să cheltuiti aproximativ 20 de euro pentru liniștea dvs. sufletească.

Întrebări frecvente despre anozii de sacrificiu pentru ambarcatiuni:

Barcile de apă dulce au nevoie de anozi?

Da, anozii de sacrificiu sunt necesari chiar și daca navigati numai pe apă dulce.

Anozii pentru motorul de barcar sunt întotdeauna o idee bună pentru a reduce coroziunea altor metale scufundate în apă, mai ales dacă aveți o barcă metalică sau baterii la bord.

Apa sărată este fără îndoială mai reactivă, dar exista destul de multă coroziune și în apa dulce. Dacă navigati des sau numai în apă dulce, un anod din magneziu ar fi o alegere foarte bună.

Am neaparat nevoie de un anod pe barca mea?

După cum am menționat mai sus, ar trebui să aveți întotdeauna anozi pe barca dvs. pentru cea mai bună protecție. Fără anozi pentru motorul outboard, partile metalice ale ambarcatiunii de sub linia de plutire vor fi expuse la coroziune galvanică.

Care este durata de viata a unui anod de sacrificiu?

După cum am menționat mai sus, durata de viață a unui anod pentru motorul de barca depinde de o mulțime de factori, inclusiv de utilizare, locația (bărcii) și materialul din care barca este fabricata. De obicei, anodul de coroziune al unei bărci are o durata de viata de un an. Dacă anodul motorului dumneavoastră extern durează mai puțin de un an, este indicat să achiziționați unul cu o greutate mai mare pentru a-i crește longevitatea.

Cum se curăță anozii de sacrificiu?

Curățarea anodului nu este necesară, deoarece anozii sacrifică ioni pe măsură ce se corodează. Acumularea de pe suprafață este normală și nu trebuie curățată. Trebuie doar să vă asigurați că suprafața anodului nu este vopsită pentru eficiență optimă.

Cum se reglează anodul pe motorul outboard?

Reglarea anodului exterior este ușoară. Faceți o rulare de probă și pur și simplu reglați clapeta trim (trim tab) în direcția în care este gresit aliniată. Adică, dacă direcția trage spre dreapta, trebuie să reglați clapeta de tăiere la dreapta și vice versa.

Sursa articolului https://www.epropulsion.com.

Adauga un comentariu