Cu ocazia celebrului Multihull Boat Show din La Grande Motte, vom arunca o privire asupra unora dintre proiectele Torqeedo de catamaran și trimaran – și vom explica de ce propulsia electrică și navele multicoca sunt o potrivire făcută în rai (chiar și in largul oceanului).
Mai mult spațiu, viteză și lumină
Catamaranele au o suprafață mai mare a punții decât iahturile tradiționale cu vele și sunt, în medie, cu 20-30% mai rapide. Este grozav dacă vă place să vă relaxați pe punte, la soare, sau dacă infruntati valurile, dar este și interesant din perspectiva managementului energiei. Catamaranele oferă o suprafață mai mare pentru instalarea turbinelor eoliene și, și mai important, a panourilor solare. Un catamaran mare are suficient spațiu pentru 20-50 mp de panouri solare, ceea ce însumează până la 10 – 20kW în zilele însorite. Suficient pentru alimentare.
„In navigație conteaza eficiența, abilitatea de a fi agil și în contact cu natura”, spune Thibaut de Montvalon, Brand Director of Excess de la Groupe Beneteau. Catamaranul lor Excess 15 a fost echipat cu un motor Torqeedo ZF saildrive și sistemul Torqeedo Deep Blue Hybrid. „La Excess, construim catamarane care leagă skipperul de vânt și valuri”, a adaugat Thibaut. Catamaranele sunt deosebit de potrivite pentru hidrogenerare, deoarece au două motoare și navighează la viteze mai mari. Apa care rotește elicea sub vele poate genera până la 5kW pe oră pe un iaht cu vele rapid și aproximativ 100W pe oră la doar 5 noduri. Pe catamaranele Excess 15 sau alte catamarane similare de înaltă tehnologie, sistemul de management al energiei Deep Blue arată căpitanului și oaspeților în timp real cât de multă energie solară și apă este generată, făcând mai ușor să vă bucurați de timpul petrecut pe apă.
Torqeedo – un mod ecologic de a naviga
Un catamaran mare ar putea fi perceput ca o mică insulă. Deoarece nu trebuie să vizitați un port atât de des, valorificarea puterii vântului și a soarelui cu aceste sisteme de ultimă generație vă face cu adevărat independent. Ocean Explorer 72, un catamaran de înaltă tehnologie echipat cu un sistem de propulsie electrică Torqeedo Deep Blue Hybrid și de gestionare a energiei, a fost proiectat astfel încât navigatorii să poată explora oceanele lumii cu minimum de poluare. „Obiectivul nostru principal a fost să evităm emisiile locale de CO2”, spune Tomas Halmesmäki, fondatorul șantierului naval OQS. OE72 modern și elegant este propulsat de două motoare electrice Deep Blue de 100kW care sunt alimentate de patru baterii Deep Blue. Și în timp ce se află pe mare, generează și propria energie ecologica, regenerabilă, prin panouri solare de 4kW și hidrogenerare.
„Este într-adevăr o centrală ecologică a bărcii”, spune Tomas Halmesmäki. Catamaranul combină ingineria ecologică cu un grad de confort fără precedent. „Pentru mine, cel mai important factor de diferențiere este silentiozitatea și autonomia”, spune Halmesmäki. Datorită panourilor solare și hidrogenerarii, nu aveți nevoie de generatoare. Poți să stai pe mare pentru perioade lungi de timp și să te bucuri de orele de liniște – și să te integrezi în împrejurimile naturale. Această pace și liniște nu vine în detrimentul confortului, deoarece OE72 este echipat cu sisteme multimedia, un frigider dublu, aer condiționat și alte facilități.
Forma raspunde functiei
Când un catamaran electric alunecă pe lângă tine cu viteză mare și fără niciun zgomot, ar putea părea un miraj – toate liniile, unghiurile și logica, ca o piesă de arhitectură modernistă care a decis să călătorească prin lume. Dar adevărata frumusețe constă în ecuațiile fizice subiacente.
Când legendarul producător de bărci cu motor Frauscher și-a planificat noul său day-cruiser complet electric TimeSquare 20 (= 20 mp de spațiu liber), „a devenit rapid clar că nimic nu poate fi mai eficient decât un catamaran, având în vedere dimensiunea și viteza prevăzută a bărcii,” spune Harry Miesbauer, arhitect naval la Frauscher. Designul cu dublă coca reduce suprafața subacvatică a bărcii, ceea ce, la rândul său, reduce rezistența. De aceea, cele două motoare Torqeedo Cruise 12.0 care sunt integrate inteligent în designul cu cocă dublă pot propulsa catamaranul de 8,30 metri lungime și 2,50 metri lățime cu o viteză maximă de 26 km/h și cu o autonomie de până la 110km la 10 km/h.
Catamaranele și trimaranele au o construcție mai ușoară și sunt mai eficiente decât bărcile monococă convenționale, ceea ce este valabil atât pentru cruiserele mici, cât și pentru catamaranele oceanice de +30 de metri. Acesta este un avantaj major pentru sistemele de propulsie electrică, deoarece este nevoie de mai puțină putere pentru a propulsa barca. De asemenea, înseamnă că, capacitatea bateriilor poate fi utilizată mai bine și raza de acțiune a bărcii poate fi crescută. TimeSquare este primul catamaran din istoria de 100 de ani a lui Frauscher. Și probabil că nu va fi ultimul.
Motoarele electrice Torqeedo – control intuitiv și confort
Motoarele electrice Torqeedo oferă renumit cuplu direct și manevrabilitate perfectă. Acest control intuitiv este îmbunătățit chiar și în noile nave multicoca, cum ar fi Aquila 44, un catamaran puternic 44 de picioare. Designul sau oferă o stabilitate perfectă în toate stările de mare, iar barca poate fi manipulată de o singură persoană fără echipaj. În 2019, catamaranul a fost reamenajat cu două motoare Deep Blue și o serie de panouri solare de 5,6 kWp. Manevrarea într-un port sau port de agrement este, de asemenea, mai ușoară cu un catamaran datorită motoarelor duble. Este configurația perfectă pentru persoanele care doresc să-și petreacă timpul de vacanță pe apă.
Catamaranele oferă cu siguranță o mulțime de beneficii de confort. Sunt mai stabile decât ambarcatiunile monococa și nu se înclină. Un catamaran se carmeste foarte confortabil și răul de mare este rareori o problemă. Dacă sunteți pe un catamaran, puteți lăsa paharul de vin jos și nu trebuie să vă faceți griji că acesta se răsturnează. Aquila 44 este un exemplu perfect al echilibrului corect între durabilitate și confort. Panourile solare furnizează până la 20kW într-o zi medie, suficientă energie verde pentru a menține AC funcțional – cu o conștiință curată.
Cercetare și dezvoltare în mișcare
În timpul traversărilor lungi ale oceanului, căpitanul și echipajul catamaranelor de înaltă tehnologie și de înaltă performanță sunt singuri, la fel ca astronauții în drum spre Lună. De aceea este esențial ca echipajul, iahtul și sistemul său de operare să fie perfect sincronizate.
Catamaranele electrice precum OE72 sunt in constanta legatura în laboratoare de cercetare și dezvoltare pentru a testa noi materiale și sisteme. În cele din urmă, comunitatea maritimă mai mare profită de pe urma inovației – la fel cum programul Apollo din anii 1960 ne-a adus alimente liofilizate și celule solare moderne.
Cu doar câțiva ani în urmă, propulsia electrică-hibridă a fost o ispravă care a putut fi realizată doar pentru câteva iahturi cu vele personalizate. Astăzi, Deep Blue Hybrid este o soluție gata de utilizare pentru un grup țintă mult mai larg. Același lucru este valabil și pentru inovații precum modul de hidrogenerare automată al motoarelor electrice Torqeedo, care utilizează algoritmi inteligenți pentru a găsi cel mai mare cuplu pe care elice îl poate rula la un moment dat – și astfel maximizează randamentul energetic.
Noua tehnologie de baterii, sisteme automate, materiale inteligente. Următorii câțiva ani vor vedea o serie de inovații pentru un timp mai durabil, eficient și confortabil pe apă. Și catamaranele cu apă albastră au un rol crucial de jucat. Acesta este un alt lucru pe care frumoasele și elegantele bărci multicoca au în comun cu călătoriile în spațiu – merg acolo unde nimeni nu a mai mers înainte, astfel încât toți ceilalți să poată avea o călătorie mai lină.
Sursa articolului: https://www.torqeedo.com.