Cel mai fiabil mod de a comunica cu autoritățile atunci când aveți nevoie de ajutor pe apă este un radio VHF marin.
Cu toții avem telefoane mobile care ne ajută să rămânem în contact cu lumea în general. Cu toate acestea, serviciul celular poate fi adesea nesigur pe apă. Mai ales pentru cei care se avanta departe in larg, într-un golf sau ocean, pur și simplu nu se poate conta întotdeauna pe telefoane în caz de urgență. În plus, telefoanele mobile sunt expuse riscului de cădere de pe punte și de deteriorare in apa, așa că, chiar dacă rămâneți în raza de acțiune a celulei, ar trebui să includeți un echipament profesional comunicare în planul dvs. de siguranță a navigației. Pentru aceasta, un radio VHF este cel mai fiabil mod de a apela pentru asistență atunci când vă aflați pe o barcă.
Cum puteti utiliza un radio VHF
Utilizarea unui radio VHF este foarte simplă. Se poate reduce la un proces în cinci etape:
Porniți radioul.
Acordați radioul la canalul corespunzător (vezi mai jos).
Rotiți butonul de squelch în sus până când auziți statică constantă. Apoi întoarceți-l în jos până la punctul în care static se oprește.
Țineți microfonul la 5 – 8 cm de gură și apăsați butonul de transmisie.
Așteptați o secundă sau două înainte de a vorbi. Apoi vorbiți încet și clar, direct catre microfon. Când ați terminat de vorbit, faceți o pauză pentru o secundă sau două înainte de a elibera butonul de transmisie. Pauzele vă ajută să vă asigurați că începutul și sfârșitul mesajului dvs. sunt recepționate în mod clar.
Acestea sunt cele mai importante elemente de bază, dar luați în considerare politețea și legalitatea atunci când utilizați un VHF. Este nepoliticos să „intre” pe comunicațiile altcuiva prin transmisie în timp ce acesta se află în mijlocul unei conversații. De asemenea, este foarte nepoliticos să folosești profanitati. Pe alte ambarcațiuni, toată lumea de la bord – inclusiv copiii – pot auzi ceea ce spui. Iar când vine vorba de canalul 16, care este folosit pentru urgente si ajutor, este ilegal să-l folosești pentru „comunicații superficiale”, apeluri generale sau când barca ta este pe uscat. Desigur, este, de asemenea, ilegal să efectuați un apel de urgență fals.
Alegerea canalului radio VHF potrivit
Radiourile VHF marine au 25 sau mai multe canale. În timp ce majoritatea canalelor pot fi utilizate pentru comunicarea de la barcă la barcă, câteva dintre ele sunt rezervate pentru utilizări specifice. Acestea sunt enumerate în ordinea importanței probabile pentru dvs., ca navigator de agrement.
RT Distress, Urgency and Safety – canalul radio VHF 16
Canalul 16 VHF este utilizat exclusiv pentru radiotelefonie (RT) pentru alerte de primejdie, urgență, securitate. După apelurile prioritare DSC doar informațiile importante pentru toate stațiile pot fi transmise pe acest canal. Toate navele SOLAS sunt obligate să monitorizeze constant acest canal iar pentru navele mici monitorizarea este recomandată ca foarte importantă. Nu trebuie folosit niciodată pentru discuții uzuale sau neimportante! NOTĂ: Din 1999 canalul 16 nu a mai fost folosit pentru apel. Navele trebuie să utilizeze DSC pentru apelarea altei nave, a pazei de coastă (CG) sau a unei stații de coastă (CRS).
DSC Distress, Urgency, Safety and Routine Alerting – canalul radio VHF 70
Canalul VHF 70 este utilizat exclusiv pentru alerte DSC de primejdie, urgență, securitate și rutină. Acest canal nu trebuie utilizat pentru comunicațiile în radiotelefonie (RT). De altfel, prin construcție, echipamentele nu permit utilizarea acestui canal pentru radiotelefonie (RT).
Inter-ship – Inter-navă – canalul radio VHF 13
Utilizat pentru comunicarea radio între navele aflate pe mare. Când o navă apelează o altă navă prin DSC, nava apelantă trebuie să anunțe nava apelată care va fi canalul folosit pentru comunicație prin radiotelefonie (RT). Acest canal trebuie să fie unul SIMPLEX. Canalul 13 VHF trebuie folosit doar pentru informări legate de siguranța navigației.
Public correspondence – Corespondență publică – Stațiile de coastă (CRS)
Pentru transmisii de interfațare între nave aflate pe mare și rețele de telecomunicații aflate pe uscat; furnizarea de servicii de testare a radiourilor VHF; transmiterea de prognoze meteo, trensmisii de avertizări de navigație și coordonare în operațiuni de căutare și salvare (SAR); coordonarea asistenței maritime sau medicale; recepționarea rapoartelor de drum ale navelor despre ieșirile sau intrările din sau în port și estimări de oră de sosire (ETA – Estimated Time of Arrival), și altele asemenea.
NOTĂ: Când o navă apelează o stație de coastă (CRS) prin DSC este recomandat să își comunice și poziția. Pentru comunicații prin radiotelefonie navele trebuie să folosească un canal alocat de stația de coastă (în mod normal, duplex).
CG (Coast Guards) – Paza de Coastă (CG)
Poate furniza aceleași servicii ca stația de coastă (CRS), cu excepția interfațării cu rețelele de telecomunicații de pe uscat, în regiunile de coastă unde nu sunt înființate stații de coastă (CRS). Atunci când o navă apelează paza de coastă (CG) prin DSC este recomandat să își comunice poziția. Pentru comuicații în radiotelefonie (RT) nava trebuie să utilizeze canalul alocat de paza de coastă (CG) (care opate fi simplex sau duplex).
Port Operations – Operațiunile portuare
Oferă servicii de comunicații radio în port între operatori portuari, nave pilot, remorchere, stații pilot și toate Serviciile de gestionare a traficului navelor asociate (VTMS – Vessel Traffic Management Services). Pentru comunicații în radiotelefonie (RT) navele trebuie să utilizeze canalul indicat de stația apelată (de obicei simplex).
On Board Communication – Comunicare la bord
Utilizat pentru comunicații radio la bordul navelor folosind radio VHF portabil. Doar canale simplex dar nu canalul 16 VHF.
Boat Marinas – Marine
Comunică disponibilitatea legăturilor pentru acostări, recomandări pentru navigarea în port și utilitățile portuare și altele. Marinele din Marea Britanie folosesc canalul VHF 80. Canalele VHF dedicate sunt disponibile pentru anumite zone geografice, de exemplu CH M (157.850 MHz) și CH M2 (161.425 MHz) sunt canale „private” care au fost alocate de guvernul britanic special pentru a fi utilizate de marine, cluburile de iahturi și ambarcațiunile de agrement. În Marea Adriatică, pentru acest tip de comunicări se folosește canalul 17 VHF.
MSI (Maritime Safety Information)
Informații privind siguranța maritimă acestea includ prognoze meteo și anunțuri publice, avertismente de navigație și informații de căutare și salvare (SAR). Se transmit în mod normal prin radiotelefonie (RT) către toate stațiile, fie de către stațiile de coastă (CRS) sau paza de coastă (CG) pe canalele de lucru, fie la ore anunțate regulat, fie indicate prin alertă inițială prin DSC pe canalul VHF 70.
Când navighezi în partea de central-estică a Mării Adriatice, Split Harbour Master’s Office transmite o înregistrare vocală continuă, oferind informații meteorologice pentru apele de coastă din Croația, în limba croată, engleză, italiană și germană, pe canalul VHF 67. Aceste emisiuni sunt realizate pe tot parcursul anului și se repetă aproximativ la fiecare 10 minute, înregistrările fiind actualizate la 07:00, 13:00 orele și 19:00, ore LT (ora locală). Informațiile transmise includ un raport de situație succint, prognoză scurtă pe 24 de ore și un raport de presiune atmosferică.
SAR (Search And Rescue) – Căutare și salvare
Utilizat pentru operațiuni de căutare și salvare și anti-poluare. În Marea Britanie, canalul 67 VHF a fost alocat atât pentru comunicții între nave cât și pentru operațiunile de căutare și salvare ale Pazei de Coastă, în funcție de necesități. Dacă este necesar, paza de coastă poate aloca orice alt canal. Canalul 06 VHF este alocat pentru comunicații cu avioanele în acțiuni de caăutare și salvare.
NOTĂ: În cazul acțiunilor de căutare și salvare, acele canale nu trebuie folosite în alt scop decât pentru alerte.
Alegerea celui mai potrivit radio VHF
Radiourile VHF marine sunt construite după anumite specificații, astfel încât chiar și modelele ieftine oferă aceeași performanță de bază. Modelele mai scumpe adaugă avantaje, cum ar fi hailer-uri încorporate, abilități de scanare a canalelor, microfoane fără fir și multe altele.
VHF-urile pot fi împărțite în două categorii: unități cu montare fixă și unități portabile. Unitățile portabile au o putere limitată (de obicei doar cinci sau șase wați), o durată de viață limitată a bateriei și o gamă limitată (variabilă în funcție de condițiile atmosferice și de înălțimea antenei) și ar trebui să se bazeze numai dacă barca dvs. nu trece niciodată la mai mult de câteva mile de la civilizaţie. Unitățile cu montare fixă au o putere de până la 25 de wați. Raza de acțiune a acestora este în general de 20 mile sau mult mai departe (din nou, în funcție de condițiile atmosferice și de înălțimea antenei). Unitățile cu montare fixă sunt conectate la antene fixe, iar înălțimea antenei este, în general, cel mai limitativ factor când vine vorba de raza radio. Deci, cu cât antena este mai inalta, cu atât vei avea o rază mai mare.
Digital Selective Calling
Toate radiourile marine VHF moderne cu montare fixă au functia Digital Selective Calling (DSC) încorporata. Pentru a face DSC gata de utilizare (numit DSC „activ”), trebuie să vă înregistrați radioul, să obțineți o identitate de serviciu mobil maritim (MMSI) și sa programati acel număr de identitificare în radioul dvs.
Cu DSC activ, puteți apăsa un buton SOS de urgență de pe radio și acesta va trimite imediat un semnal de alarma, incluzand identitatea și locația dvs. GPS, către Garda de Coastă. Pentru ca acest lucru să funcționeze, totuși, radioul trebuie să aibă fie GPS integrat, fie să fie conectat la chartplotter, conform instrucțiunilor producătorului. Pentru a simplifica instalarea și a spori fiabilitatea, este recomandat ca, atunci când alegeți o unitate nouă, să cheltuiți puțin mai mult și să obțineți un radio VHF cu GPS.